Z każdym kolejnym rokiem bezzałogowe statki powietrzne zyskują na popularności, a ich funkcjonalności wykorzystywane są przez kolejne branże. Zaawansowana technologia BSP pozwala na dostosowanie jego funkcji do wszystkich potrzeb użytkowników. To z kolei przyczynia się do szybszego i bardziej efektywnego wykonywania działań w wielu branżach. Aby lepiej zrozumieć potencjał dronów, zapytaliśmy Specjalistów NaviGate, w jaki sposób mogą być one wykorzystane w geodezji i inspekcji.

Drony w geodezji

NaviGate: Czy wykorzystywanie dronów w nowoczesnej geodezji jest popularne?

Kamil Tomiak: Jako geodeta nie wyobrażam sobie pracy codziennej bez wykorzystania bezzałogowych statków powietrznych. Jestem zdania, że każda ekipa pomiarowo-terenowa powinna być wyposażona przynajmniej w drona DJI Mavic 3 Enterprise z modułem RTK. Dzięki temu rozwiązaniu w prosty, a przede wszystkim szybki sposób uzyskamy niezbędne informacje, które możemy wykorzystać w celu przeprowadzenia wywiadu terenowego czy pomogą nam podczas tworzeniu map do celów projektowych. Wyniki posłużą nam do wykonania inwentaryzacji powykonawczej, zostawiając naszemu zleceniodawcy nie tylko mapę z wyrysowanymi liniami oraz symbolami, ale z pełnowartościowym produktem z podkładem mapowym, jakim jest ortofotomapa.

NaviGate: Jak dron współpracuje z geoinstrumentami?

KT: Drona traktuje jako narzędzie uzupełniające dla geodezyjnych pomiarów klasycznych. Dzięki niemu żaden szczegół terenowy nam nie ucieknie oraz ochroni nas przed powrotem w teren jeśli czegoś byśmy zapomnieli pomierzyć lub po prostu to przeoczyli.

NaviGate: Który dron najlepiej sprawdzi się w geodezji?

KT: Dla bardziej wymagających użytkowników, którzy planują w przyszłości rozbudować swoje usługi poprzez np. sensor LiDAR, polecam rozwiązanie DJI Matrice 300 RTK wraz z kamerą pełnoklatkową DJI Zenmuse P1. Zarówno z dronem DJI Mavic 3 Enterprise jak i zestawem Matrice 300 RTK + sensor DJI Zenmuse P1 zrobimy dokładnie tę samą robotę. Z taką jednak różnicą, że jakość kamery DJI Zenmuse P1 umożliwia nam pozyskanie lepszych danych w krótszym czasie, co ma znaczenie w szczególności dla projektów wielkopowierzchniowych.

NaviGate: Jakie wyniki daje wykorzystanie dronów w geodezji?

KT: Łącząc wspomniane wcześniej dwa drony z odpowiednim oprogramowaniem, jakim bez wątpienia jest Pix4DMapper czy 3DSurvey, możemy otrzymać produkty takie jak: Chmura Punktów, NMT/NMPT, Model 3DMesh czy ortofotomapa. Dodatkowo, każde z tych programów posiada kilka kluczowych narzędzi, które umożliwią nam wykonywanie np. pomiarów objętości w celu wykonania bilansu robót ziemnych, wykonanie przekrojów czy map warstwicowych i nie tylko. Tworzenie map 2D lub 3D to tylko jedno z wielu produktów, które możemy stworzyć z wykorzystaniem BSP. Dzięki funkcji „smart oblique”, w które obydwa proponowane rozwiązania są wyposażone, możemy w szybki sposób uzyskać również informacje na temat obiektów pionowych (np. elewacja budynków). Dzięki temu prace związane z modernizacją gruntów i budynków mogą być również wykonywane (np. pomiar narożników budynku z modelu 3Dmesh czy poprzez fotogrametryczne wcięcie wprzód).

NaviGate: Który dron najlepiej sprawdzi się w pozyskiwaniu modelu terenu?

KT: Jeśli naszym celem jest uzyskanie modelu terenu, to zestaw DJI Matrice 300 RTK wraz z sensorem LiDAR DJI Zenmuse L1 czy CHC AlphaAir 450 świetnie się sprawdzi. W szczególności dla miejsc zalesionych, zadrzewionych oraz zakrzaczonych, gdzie fotogrametria może nie przynieść oczekiwanych wyników oraz gdzie pomiar metodami klasycznymi jest trudny do zrealizowania. Taki zestaw warto rozbudować o specjalistyczny pakiet programów od TerraSolid, który oprócz tego, że poprawi jakość i dokładność naszych danych, to umożliwi również wykonanie automatycznej lub półautomatycznej klasyfikacji w celu uzyskania numerycznego modelu terenu. Posiada również szereg bardzo zaawansowanych funkcji umożliwiających np. wektoryzację przewodów linii elektroenergetycznych, przeprowadzenie analizy stanu nawierzchni drogi, wykrywanie linii oddzielających pasy ruchu czy krawężniki, jak i również uzyskanie modeli 3D budynków i wiele więcej.

 

 

Drony w inspekcji

NaviGate: Wykorzystywanie bezzałogowych statków powietrznych w inspekcjach jest coraz bardziej popularne. Co jest głównym powodem tego zjawiska?

Piotr Rozenbajgier: Rozwój technologiczny w branży BSP sprawia, że coraz częściej drony wykorzystywane są w inspekcjach. Lepszej jakości matryce oraz optyka pozwala zbierać informacje z bezpiecznych odległości. Co więcej, wysłanie dronów na inspekcje obiektu wysokiego, typu maszt bądź most, jest bez porównania szybsze i bezpieczniejsze niż wysłanie w takie miejsce człowieka. Wykorzystanie dronów w inspekcji daje nam możliwość spojrzenia na konstrukcję nie tylko ogólnie, ale i bardziej szczegółowo. Drony pozwalają uzyskać nam tak dokładny obraz, że pilot z bezpiecznej odległości może sprawdzać nawet pojedyncze śruby lub mocowania.

NaviGate: Które drony i urządzenia sprawdzą się najlepiej w inspekcji?

PR: Zdecydowanie będzie to dron z kamerami, które posiadają zoom optyczny. Niezbędny jest również zoom cyfrowy, który jest już niemal standardem. Dla większych platform, typu Matrice 300 RTK, polecam rozwiązania stworzone do prac inspekcyjnych, gdzie możemy zamontować kamery na dole bądź na górze naszego statku, co w sposób wystarczający wyczerpuje możliwości przeprowadzenia inspekcji. W przypadku nowych dronów od DJI – Mavic 3 Enterprise i Mavic 3 Thermal, dodatkowa kamera z teleobiektywem i 56 – krotnym zoomem hybrydowym jest wbudowana, co w moim odczuciu jest przełomowym rozwiązaniem. Dzięki temu mała platforma, która do tej pory mogła służyć głownie do mapowania bądź zwykłych prac foto/wideo, zamienia nam się w bardzo dobrej jakości sprzęt do inspekcji. Zwinny i kompaktowy dron wyposażony w szereg czujników sprawia, iż mamy praktycznie idealne narzędzie do tego typu prac.

NaviGate: Czy drony mogą przeprowadzać inspekcję nawet w trudnych warunkach lub odległych lokalizacjach?

PR: Oczywiście. W przypadku pracy w ekstremalnych warunkach i miejscach, możemy również wyposażyć BSP w tzw. „klatki bezpieczeństwa”, które dają nam możliwość latania lub nawet odbijania się od konstrukcji bez obawy o strącenie naszego statku. Warto też wspomnieć, że dostępne technologię dają nam możliwość transmisji obrazu poprzez sieć do nawet najbardziej odległych zakątków świata. To my decydujemy, czy obraz będzie tylko widoczny na naszym kontrolerze, na telewizorze bądź monitorze podpiętym do kontrolera, czy może będzie transmitowany LIVE na drugi koniec kraju czy świata.

NaviGate: Czy uważasz, że drony stały się niezbędnym narzędziem do inspekcji?

PR: Podsumowując, BSP wyśmienicie sprawdzają się w pracach inspekcyjnych przede wszystkim ze względu na ich szybkość, mobilność, brak konieczności wysyłania ludzi w miejsca niebezpieczne, bądź w miejsca gdzie człowiek nie mógłby dotrzeć. Wieże, mosty, wszelkiego rodzaju wysokie konstrukcje przestają być już niedostępne do inspekcji. Dodatkowo, odpowiednia konfiguracja BSP pozwala przeprowadzać inspekcje praktycznie w każdych warunkach.

 

 

Aby uzyskać więcej informacji na temat zastosowania dronów w geodezji i inspekcji – skontaktuj się ze Specjalistami NaviGate!