Bezzałogowe statki powietrzne DJI Enterprise zostały zaprojektowane z myślą o spełnieniu wymagań użytkowników, którzy często wykorzystują swoje drony w ekstremalnych warunkach. Do najtrudniejszych z tych misji należą te, które wymagają lotu na dużych wysokościach i w warunkach zimowych. Od poszukiwań i ratownictwa w górach do pomiarów i mapowania w odległych miejscach, zimowa pogoda i niskie temperatury stanowią duże wyzwanie zarówno dla pilotów jak i dla statków.
Przewodnik w oryginalnej wersji został przygotowany przez DJI Enterprise, aby pomóc użytkownikom lepiej radzić sobie z lotami i konserwacją bezzałogowych statków powietrznych w surowych warunkach zimowych. Przeanalizowano typowe problemy związane z dronami powodowane przez niską temperaturę oraz wskazówki, które należy stosować przed, w trakcie i po locie, aby jak najlepiej dbać o swój statek.
Niżej zaprezentowana polska wersja przewodnika DJI Enterprise pt. DJI Enterprise’s Winter Drone Guidelines jest tłumaczeniem Arkadiusza Piwowarczyka z firmy NaviGate Sp. z o.o.
Spis treści
1. Powszechne problemy z bezzałogowymi statkami powietrznymi powodowane przez niską temperaturę
a. Niskie temperatury a baterie w bezzałogowych statkach powietrznych
b. Duży mróz i śnieg mogą prowadzić do błędów systemu sterowania lotem
c. Wahania temperatury mają wpływ na działanie stabilizatora (gimbala)
2. Wytyczne dotyczące eksploatacji i obsługi technicznej bezzałogowych statków powietrznych zimą
a. Przygotowanie przed startem
b. Wskazówki dotyczące lotu
c. Przechowywanie i konserwacja po locie
3. Wskazówki dla pilotów dotyczące lotów w niskich temperaturach
4. Jaki jest najlepszy dron do misji w niskich temperaturach?
Powszechne problemy z bezzałogowymi statkami powietrznymi powodowane przez niską temperaturę
a. Niskie temperatury a baterie w bezzałogowych statkach powietrznych
Drony DJI są zasilane bateriami litowo-polimerowymi. Temperatury poniżej 15°C (59°F) prowadzą do zmniejszenia efektywności, baterii. Jeżeli napięcie akumulatora podczas lotu znacznie spadnie (przy napięciu pojedynczego ogniwa akumulatora poniżej 3V), dron nie będzie w stanie utrzymać wysokiej prędkości lotu przy maksymalnej sile ciągu. Jeśli lot z niskim napięciem akumulatora nie zostanie przerwany, istnieje duże ryzyko awarii zasilania.
Informacje dotyczące konserwacji baterii DJI Enterprise znajduje się w instrukcjach obsługi użytkownika dostępnych na stronie DJI w zakładce „do pobrania”.
b. Duży mróz i śnieg mogą prowadzić do błędów systemu sterowania lotem
System sterowania lotem składa się z zestawu czułych elementów, w tym czujników wizyjnych, czujników ultradźwiękowych oraz IMU (który z kolei zawiera żyroskop, termometr, przyspieszeniomierz i barometr). Śnieg i lód mogą przesłaniać lub blokować te czujniki tym samym wpływać na system sterowania lotem. Dodatkowo, odblaskowość śniegu i różnice temperatur mogą mieć wpływ na dane gromadzone przez te czujniki, co może negatywnie wpłynąć na normalne działanie systemu kontroli lotu.
c. Wahania temperatury mają wpływ na działanie stabilizatora (gimbala)
– W przypadku zmiany temperatury i wilgotności środowiska pracy, obiektyw aparatu może zaparować.
– Wchodząc do ciepłego pomieszczenia z zimnego otoczenia zewnętrznego, małe kropelki wody na powierzchni stabilizatora mogą skraplać się, przenikać i uszkadzać układy elektroniczne.
– Zimne środowisko przyspieszy zużywanie się gum amortyzujących stabilizator. Może to wpłynąć na jakość tłumienia, co spowoduje drganie obrazu.
Wytyczne dotyczące eksploatacji i obsługi technicznej bezzałogowych statków powietrznych zimą
a. Przygotowanie przed startem
– Pełne naładowanie akumulatorów.
Przed startem należy upewnić się, że baterie zostały w pełni naładowane i sprawdzić czy napięcie baterii jest normalne.
– Wstępne podgrzewanie baterii.
Użyj podgrzewacza lub podłącz baterię z wyprzedzeniem, aby podgrzać ją do temperatury powyżej 15°C (59°F). Wykonując misje w niskich temperaturach baterie warto trzymać w ciepłym miejscu np. w wewnętrznej kieszeni kurtki.
– Wyczyść lód i śnieg ze statku.
Wyczyść śnieg i lód na powierzchni drona. Jeśli na powierzchniach czujników znajdzie się jakaś ciecz, należy ją szybko wytrzeć do sucha, aby zapobiec zamarzaniu z powodu niskich temperatur w powietrzu.
– Rozgrzać wielowirnikowiec.
Po włączeniu zasilania drona należy odczekać około 1 minutę przed startem, aby zapewnić normalne działanie czujników.
b. Wskazówki dotyczące lotu
– Obserwuj poziom naładowania baterii.
Unikaj latania dronem, gdy ma on słabą baterię i rezerwuj więcej energii na procedurę RTH niż w normalnych warunkach temperaturowych.
– Utrzymuj stabilne położenie w locie.
Aby zapobiec nagłemu spadkowi napięcia akumulatora, należy unikać długich lotów z dużą prędkością przy maksymalnej sile ciągu.
– Uważaj na zmiany w środowisku lotu.
Unikaj latania w środowisku, w którym występują duże zmiany temperatury, aby zapobiec błędom czujników i oblodzeniu komponentów. Dodatkowo, aby zapobiec wadliwemu działaniu czujników wizyjnych, należy unikać latania na małych wysokościach (ok. 5 m) nad grubym lub silnie odblaskowym śniegiem.
– Działaj odpowiedzialnie.
Należy zwracać uwagę na dynamicznie zmieniające się warunki pogodowe, takie jak duża zmiana temperatury i burze śnieżne. Jeśli aplikacja flight app wyświetli jakiekolwiek komunikaty o błędach dotyczących bezpieczeństwa lotu w czasie lotu, niezwłocznie wyląduj.
c. Przechowywanie i konserwacja po locie
– Po misji oczyść i osusz drona.
Różnica temperatur przy wejściu do ciepłego pomieszczenia z chłodu na zewnątrz może powodować kondensację pary wodnej na powierzchniach bezzałogowych statków powietrznych, takich jak powierzchnia akumulatora i soczewek. W tym czasie należy niezwłocznie wytrzeć i wysuszyć drona, aby zapobiec uszkodzeniu jego elementów elektronicznych.
– Przechowuj bezpiecznie bezzałogowy statek powietrzny.
Po zakończeniu misji należy zapakować statek do jego obudowy ochronnej i przechowywać go w suchym pomieszczeniu najlepiej o temperaturze pomiędzy 5-20℃. Unikaj przechowywania drona w bezpośrednim świetle słonecznym.
– Przeprowadzanie regularnych kontroli konserwacyjnych.
Niskotemperaturowe środowisko pracy przyspieszy starzenie się komponentów. Dzięki regularnym, profesjonalnym kontrolom konserwacyjnym drona można wcześnie wykryć i rozwiązać wszelkie podstawowe problemy, zapewniając bezpieczne i efektywne zimowe operacje.
Wskazówki dla pilotów dotyczące lotów w niskich temperaturach
Piloci powinni mieć pewność, że podczas pracy w warunkach zimowych będą ubrani w odpowiednio ciepłą odzież oraz buty. Należy pamiętać o okularach przeciwsłonecznych. Promienie słońca bardzo dobrze odbijają się od śniegu, przez co nasze oczy męczą się dużo szybciej. Dobrym pomysłem jest również termos z ciepłą herbatą.
Jaki jest najlepszy dron do operacji zimowych?
Loty w ekstremalnych warunkach pogodowych wymagają profesjonalnych statków. Bezzałogowy statek powietrzny Matrice 300 RTK został zaprojektowany tak, aby mógł bezpiecznie pracować nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych. Aby zapewnić niezawodność i trwałość w niskich temperaturach, Matrice 300 RTK został poddany rygorystycznym laboratoryjnym testom odporności na warunki atmosferyczne. W tabeli poniżej opisano jakie rodzaje testów przeszedł DJI Matrice 300 RTK.
Nazwa testu | Temperatura | Metoda | Ilość testów |
Test przechowywania w niskiej temperaturze | -4°C | Matrice 300 RTK był przechowywany przez 24 godziny | 40 |
Test włączenia zasilania w niskiej temperaturze | -25°C | Matrice 300 RTK i baterie przechowywane przez 2 godziny, a następnie włączane i wyłączane. Powtarzane kilka razy | 20 |
Test pracy w niskich temperaturach | -25°C | Matrice 300 RTK latał nieprzerwanie przez 24 godziny | 20 |
Test cyklu temperaturowego | -25°C/55°C | Matrice 300 RTK latał nieprzerwanie przez 72 godziny | 20 |
Test lotu w niskiej temperaturze | -25°C | Matrice 300 RTK i baterie były przechowywane przez 2 godziny, a następnie został wykonany lot próbny. | 10 |
Test przechowywania w niskiej temperaturze (w walizce transportowej) | -40°C | M300 RTK przechowywany przez 24 godziny | 10 |
Testy zostały przeprowadzane w warunkach laboratoryjnych.
Aby dowiedzieć się więcej o odporności Matrice 300 RTK na warunki atmosferyczne, kliknij tutaj.
Bezpieczne loty z usługami serwisowymi DJI
DJI oferuje rozwiązania w zakresie okresowych przeglądów, dostosowane specjalnie do bezzałogowych statków powietrznych serii Enterprise, w tym przeglądy komponentów, aktualizacje i kalibracje, głębokie czyszczenie i wymianę komponentów. Usługi te obejmują cały cykl życia drona, dzięki czemu zawsze można sprawnie obsługiwać swój statek.
Tekst jest tłumaczeniem artykułu DJI Enterprise pt. DJI Enterprise’s Winter Drone Guidelines.
Absolwent Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego na specjalności Eksploracja Obszarów Polarnych i Górskich. Posiada duże doświadczenie w obsłudze bezzałogowych statków powietrznych w obszarach górskich i polarnych. Brał udział w trzech ekspedycjach polarnych na Spitsbergen. Spędził rok czasu w stacji polarnej na stanowisko meteorologa. Prowadzi szkolenia VLOS/BVLOS dla osób prywatnych oraz firm.
Dostępny pod nr tel. 513 419 350 lub 12 200 22 28 w. 105 oraz pod adresem email: arkadiusz.piwowarczyk@navigate.pl