Wykorzystanie dronów w działaniach straży pożarnej jest z każdym dniem coraz bardziej popularne. W NaviGate współpracujemy z wieloma przedstawicielami tej formacji ochotniczej, a także państwowej. Bezzałogowe statki powietrzne (BSP) posiadają szeroki wachlarz możliwości, dzięki czemu stały się one nieodłącznym elementem wyposażenia jednostek straży pożarnej. Ich użycie umożliwia szybkie i skuteczne działania. Potwierdza to opinia Pana Zbysława Kurczyńskiego – Prezesa OSP Augustów-Lipowiec.
Janusz Dunia, NaviGate: Kiedy i jak powstał pomysł na zakup drona? Czy napotkaliście na jakieś problemy podczas próby doposażenia jednostki w sprzęt latający?
Zbysław Kurczyński, Prezes OSP Augustów-Lipowiec: Pomysł zrodził się dokładnie rok temu, związane to było z zawiązaniem grupy poszukiwawczo-ratowniczej w ramach naszej jednostki OSP Augustów-Lipowiec. Znalezienie ewentualnego dostawcy – informacja z polecenia. Proces zakupu, doradztwo, szkolenie i odbiór sprzętu – 10/10
JD: Jaki model wykorzystujecie? Czy posiadacie specjalny Zespół lub wyznaczone osoby zajmujące się obsługą dronów? Od kiedy używacie sprzętu latającego w praktyce?
ZK: Używamy DJI Mavic 2 Enterprise. Na chwilę obecną posiadamy 4 pilotów VLOS i BVLOS, jedynie oni zajmują się obsługą i lotami. Sprzęt używany jest od lipca zeszłego roku.
JD: Na jakim terenie działa Wasza jednostka (zurbanizowany/poza miastami) i do jakich zadań wykorzystujecie BSP? Czy może była jakaś akcja podczas której sprawdził się wyjątkowo i w jaki sposób zmieniła się Wasza praca odkąd posiadacie bezzałogowy statek powietrzny?
ZK: Ćwiczenia prowadzimy na terenie zurbanizowanym oraz na terenach leśnych, do tej pory uczestniczyliśmy w 4 akcjach poszukiwawczo ratowniczych. Na dzień dzisiejszy nie wyobrażamy sobie akcji poszukiwawczej bez wspomagania BSP.
JD: Do jakich zadań planujecie wykorzystywać drony w przyszłości?
ZK: Zadania poszukiwawczo ratownicze przede wszystkim oraz podczas pożarów dużych obszarów (doświadczenie z Biebrzańskiego Parku Narodowego), pożarów budynków (obserwacja termowizyjna).
JD: Czy dron wpływa na efektywność prowadzonych akcji gaśniczych/ratowniczych? Jeśli tak to w jaki sposób?
ZK: Dociera do obszarów trudnodostępnych oraz zmienia strategię poszukiwań na otwartych terenach (w krótkim czasie jest w stanie zmapować duży obszar). Podczas obserwacji pożaru budynku łatwiej zlokalizować źródło ciepła szczególnie na powierzchni pokrycia dachowego
JD: Czy posiadany przez Was model drona ma jakieś ograniczenia które mogłyby być poprawione? Czy podczas użytkowania napotkaliście problemy które mogłyby być rozwiązane inaczej tak aby Wasza praca z BSP była bardziej sprawna?
ZK: Czas pracy baterii oczywiście mógłby być dłuższy. Do tego modelu nie mamy żadnych zastrzeżeń na tę chwilę.
JD: Jak widzicie przyszłość BSP w jednostkach straży pożarnych? Czy stanowią one tylko opcjonalne dodatkowe ułatwienie czy może stają się narzędziem które faktycznie podnosi efektywność prowadzonych akcji?
ZK: Widzimy niebywały rozwój oraz coraz większą popularność BSP w strażach pożarnych (grupy poszukiwawcze – element podstawowy i niezbędny wyposażenia).Według nas BSP w niedługim okresie staną się stałym wyposażeniem jednostek, szczególnie specjalistycznych (ratownictwo wodne i poszukiwawcze).

Absolwent Wydziału Lotnictwa i Kosmonautyki Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie na kierunku Bezzałogowe Statki Powietrzne. Ma doświadczenie w pilotowaniu załogowych statków powietrznych PPL(A). Z branżą BSP związany od czasu studiów (2013). Prowadzi własną działalność gospodarczą, świadcząc usługi z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych. W NaviGate obejmował stanowiska w dziale serwisowym oraz wsparcia technicznego BSP. Obecnie dołączył do pododdziału NaviGate Warszawa jako Inżynier Sprzedaży Bezzałogowych Statków Powietrznych. Posiada certyfikat Product Delivery Engineer wydany przez DJI Enterprise.
Dostępny pod nr tel. 513-419-810 oraz pod adresem email janusz.dunia@navigate.pl