Jak powszechnie wiadomo, bezzałogowe statki powietrzne od DJI znalazły już swoje miejsce w wielu branżach – od rolnictwa, poprzez służby zajmujące się bezpieczeństwem publicznym, po geodezję. Wszędzie tam drony pokazały nowe możliwości, poprawiając bezpieczeństwo i wydajność firm, co udowadnia coraz większa popularność BSP w tych branżach.
Z początkiem 2024 roku DJI ogłosił międzynarodowe wprowadzenie na rynek tego długo oczekiwanego, dostawczego bezzałogowego statku powietrznego. Lider bezzałogowych statków powietrznych tym razem wchodzi na zupełnie nowy (dla niego) teren. DJI FlyCart 30 jest pierwszym w swoim rodzaju dronem DJI zaprojektowanym specjalnie do dostarczania ładunków.
Jakie dane techniczne deklaruje producent DJI FlyCart30?
DJI FlyCart 30 może wykonywać loty z ciężkimi – jak dla człowieka – i bardzo ciężkimi – jak dla drona – ładunkami. FlyCart jest wyposażony w dwie baterie (jedna o masie ok.11 kg) i w tej konfiguracji może obsłużyć ładunek o maksymalnej masie 30 kg. Jest również możliwość wykonania do lotu jednej baterii w takiej konfiguracji możemy lecieć z ładunkiem o masie nawet 40kg. Biorąc pod uwagę czas lotu, producent podaje 18 minut przy maksymalnym obciążeniu z dwoma bateriami i 8 minut przy maksymalnym obciążeniu z jedną baterią. Natomiast maksymalny czas zawisu, bez ładunku i przy wykorzystaniu dwóch baterii to 29 minut. Warto pamiętać że według DJI zaleca się latanie z dwoma bateriami jednocześnie i jedynie w nietypowych sytuacjach korzystanie tylko z jednej baterii.
Dostarczy to, co potrzebne, tam gdzie jest to potrzebne. A więc, jak daleko doleci najnowszy FlyCart 30?
W scenariuszu z dwoma bateriami, FlyCart 30 może przelecieć nawet do 28 km od miejsca startu, lecz bez żadnego ładunku. Z dodatkowym obciążeniem ta odległość wynosi do 16 km od punktu początkowego. Podczas manewru dron zachowuje prędkość przelotową na poziomie 15m/s, podczas gdy maksymalna prędkość wynosi 20 m/s. Należy pamiętać, że tylko z dwoma akumulatorami FlyCart 30 waży aż 65 kg.
W przypadku posiadania jednej baterii, możliwa odległość do pokonania wynosi kolejno: maksymalnie 12 km bez ładunku oraz 8 km z ładunkiem. Dla porównania, znany oraz znacząco mniejszy i lżejszy DJI Matrice serii 30 może osiągnąć prędkość do 23m/s (a FlyCart30 – 20 m/s). Jego wielkość „przekątna” jest mniejsza niż średnica jednego śmigła od FlyCart, wynosząca ok. 130cm. Dodatkowo, porównując wagę, masa DJI Matrcie to 4-kg, a FlyCarta – MTOM 95kg.
Wiemy już, jak dużo i jak daleko możemy transportować. Zatem w jaki sposób to zrobić?
Możliwości są dwie: tryb CARGO oraz tryb WINCH. W pierwszym przypadku korzystamy ze skrzyni ładunkowej z otwieranymi na zamek drzwiczkami, na stałe przymocowanej do BSP. Skrzynia ma pojemność 70 litrów, wykrywa masę ładunku oraz jego umieszczenie w jej wnętrzu. Nie mniej ważne jest, aby środek ciężkości transportowanego przedmiotu był umieszczony najbardziej jak to możliwe na środku skrzyni. Ponadto, konieczne jest jak najdokładniejsze zabezpieczenie ładunku przed przemieszczaniem się wewnątrz skrzyni.
Drugi sposób transportu może wydawać się niestandardowy biorąc pod uwagę specyfikację branży BSP. W trybie WINCH mamy do dyspozycji wyciągarkę elektryczną, której długość liny wynosi 20 m, a maksymalna prędkość opuszczania ładunku to 0,8m/s. Ładunek możemy opuszczać oraz podnosić ręcznie i automatycznie, o ile warunki pogodowe są dobre. Dotyczy to głównie prędkości wiatru – jeśli jest znikoma, a my znajdujemy się idealnie nad ładunkiem, możemy użyć automatu do wciągania. Gdy jednak nie znajdujemy się w takim ułożeniu, mogą wystąpić problemy z podnoszeniem towaru ze względu na ryzyko jego niestabilności (powstanie tzw. wahadła).
FlyCart 30 jest wyposażony w system, który ma minimalizować takie prawdopodobieństwo, jednak warto zachować odpowiednie procedury podczas załadunku oraz rozładunku sprzętu i samodzielnie ograniczyć ryzyko. Bez względu na to, czy wykonujemy te czynności podczas lądowania, czy będąc w powietrzu, i czekając aż obsługa naziemna zabezpieczy i podczepi nam ładunek. W przypadku opuszczania ładunku zostanie on automatycznie odczepiony od wyciągarki, kiedy dotrze na miejsce. Dzięki temu nie ma konieczności robienia tego ręcznie, co znacząco poprawia wydajność oraz zwiększa bezpieczeństwo. Gdyby jednak z jakiegoś powodu sytuacja się skomplikowała, a nasz ładunek na linie zaplątał się w coś podczas transportu, mamy możliwość odcięcia go w każdej chwili.
Oprócz podstawowych parametrów transportowych BSP, kolejnym ważnym czynnikiem są warunki atmosferyczne którym jest w stanie sprostać DJI FlyCart 30. Producent deklaruje możliwość wykonywania lotów w temperaturze od -20° do 45° C, stopień ochrony IP55 oraz „odporność” na prędkość wiatru do 12m/s. Daje to możliwość wykonywania różnego rodzaju misji. W związku z tym warto wiedzieć że DJI FlyCart 30 jest wyposażony w spadochron zainstalowany na stałe w konstrukcji BSP. Możemy go aktywować z poziomu kontrolera, pamiętając że bezpieczna wysokość użycia według producenta to 60m. Oprócz spadochronu, do wyposażenia standardowego należą również dwa radary zbliżeniowe, które stale obserwują otoczenie i informują o zagrożeniach takich jak np. napowietrzne linie elektryczne. W połączeniu z innymi udogodnieniami oraz ogólną opinią w sprawie niezawodności dronów DJI, możemy mówić o tym modelu, jako o godnym zaufania narzędziu do transportu towarów w trudnych warunkach terenowych. Znając całą gamę produktów tego producenta możemy być przekonani, że FlyCart 30 otwiera nowy rozdział dla DJI. Dron jest wykonany z dbałością o szczegóły oraz zaprojektowany w taki sposób, by był bezpieczny, jak to tylko możliwe.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat modelu FlyCart30 lub innych dronów z serii DJI, skontaktuj się z naszymi Navi-specjalistami za pośrednictwem adresu email: drony@navigate.pl lub pod numerem telefonu: 12 200-22-28 w. 104, w. 105, w. 106.
Absolwent Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego na specjalności Eksploracja Obszarów Polarnych i Górskich. Posiada duże doświadczenie w obsłudze bezzałogowych statków powietrznych w obszarach górskich i polarnych. Brał udział w trzech ekspedycjach polarnych na Spitsbergen. Spędził rok czasu w stacji polarnej na stanowisko meteorologa. Prowadzi szkolenia VLOS/BVLOS dla osób prywatnych oraz firm.
Dostępny pod nr tel. 513 419 350 lub 12 200 22 28 w. 105 oraz pod adresem email: arkadiusz.piwowarczyk@navigate.pl