Ważna informacja dla użytkowników DJI Agras

Wymagania, obowiązki i wytyczne dla operatora SBSP w ramach stosowania odstępstwa nr LBSP/SPEC/O/2025-02
Drony rolnicze Agras T25 oraz Agras T50 marki DJI Agriculture to urządzenia stworzone z myślą o podniesieniu wydajności prac rolniczych. Pozwalając na skuteczną i szybką realizację oprysków czy wysiewu, drony rolnicze otwierają nowe, innowacyjne możliwości.
Osoby zainteresowane korzystaniem z dronów DJI Agras z pewnością zainteresuje możliwość stosowania odstępstwa LBSP/SPEC/O/2025-02. Na czym ono polega i jakie warunki należy spełnić?
Od dnia 7 maja 2025 roku do 6 stycznia 2026 roku funkcjonuje odstępstwo dotyczące zniesienia maksymalnej masy startowej BSP, zmiany bezpiecznej odległości oraz umożliwienia zrzutu materiału podczas lotu BSP w kategorii otwartej, podkategorii A3.
Warunki korzystania z drona rolniczego: w jakiej sytuacji można skorzystać z odstępstwa?
Omawiane odstępstwo może mieć zastosowanie w sytuacjach, w których operator SBSP planuje realizować operacje spełniające poniższe warunki:
- Zastosowanie BSP o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 105 kg,
- Dron ma zostać wykorzystany do celów: rolniczych, ochrony zwierząt, profesjonalnej prezentacji systemu
- Z wyłączeniem lotów sportowych i rekreacyjnych
Jakie wymagania i obowiązki dotyczą pilota BSP realizującego operacje w ramach omawianego odstępstwa?
- Każdą operację należy zgłosić poprzez procedurę Check-in w aplikacji DroneTower. Procedura ta stanowi powiadomienie służb ruchu lotniczego o planowanej operacji z użyciem drona.
- W razie zaistnienia nieprawidłowości podczas lotu, pilot BSP może powiadomić służby ruchu lotniczego o tym fakcie. Może także otrzymać od tych służb informację o konieczności natychmiastowego lądowania.
- W razie potrzeby, pilot BSP zgłasza informację o utracie kontroli nad BSP w aplikacji DroneTower. Opis procedury widnieje w instrukcji obsługi: https://www.pansa.pl/dronetower/
- Podczas realizacji lotu, pilot utrzymuje BSP w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS). Powinien stosować się do zasady „patrz i unikaj” samodzielnie lub z udziałem wyznaczonego obserwatora BSP.
- Pilot musi znać instrukcję obsługi używanego podczas operacji drona.
Kompetencje pilota drona wymagane do lotów dronem w ramach odstępstwa
Do realizacji operacji w sposób uwzględniający omawiane odstępstwo, pilot musi posiadać stosowne uprawnienia i kompetencje. Niezbędny jest certyfikat pilota BSP co najmniej NSTS-01, NSTS-02 lub STS-01. Jeśli chodzi o szkolenie dodatkowe naziemne oraz praktyczne, powinno być ono przeprowadzone przez członka personelu, który jest odpowiedzialny za zadania z zakresu szkolenia praktycznego, a także ocenę umiejętności praktycznych z zakresu objętego odstępstwem. Potwierdzenie ukończenia takiego szkolenia dodatkowego zachowuje ważność przez okres, w którym obowiązuje certyfikat NSTS/STS.
Odległości, wysokości i zasady obowiązujące podczas operacji dronem DJI Agras w ramach odstępstwa
- Podczas operacji, należy utrzymywać odległość co najmniej 30 metrów od obszaru niebędącego pod kontrolą pilota drona. Przykładem takiego obszaru są tereny mieszkalne, handlowe, przemysłowe czy rekreacyjne, na których przebywają osoby postronne.
- Odległość pozioma od osób postronnych musi wynosić minimum 30 metrów.
- Nie ma możliwości realizacji operacji, jeśli na wybranym obszarze występuje zgromadzenie osób.
- Należy zachować szczególną ostrożność i odległość od terenu, na którym znajduje się zgromadzenie osób.
- Pod pojęciem „szczególna ostrożność” należy rozumieć zwiększoną uważność, dostosowanie zachowania pilota, odpowiednie zabezpieczenie i przystosowanie miejsca startu i lądowania drona lub terenu, nad którym lot się odbywa, do warunków i sytuacji zmieniających się podczas wykonywania operacji, w stopniu umożliwiającym bezpieczne wykonanie lotu.
- Maksymalna wysokość: 30 metrów od najbliższego punktu powierzchni ziemi.
- Prędkość lotu powinna być zgodna z instrukcją BSP, aby zapewnić bezpieczeństwo i odpowiedni czas reakcji.
- BSP musi być produktem seryjnym – nie może być to dron skonstruowany do użytku prywatnego. Ponadto, obowiązkowe są systemy bezpieczeństwa Geocage oraz RTH (Return To Home).
- W przypadku stosowania BSP do operacji rolniczych, należy dodatkowo przestrzegać przepisów o środkach ochrony roślin.
Jakie wymagania musi spełniać członek personelu odpowiedzialny za zadania z zakresu szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych w zakresie realizacji szkolenia dodatkowego?
Osoba odpowiedzialna za zadania z zakresu szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych musi:
- posiadać potwierdzenie ukończenia szkolenia dodatkowego w zakresie obsługi danego typu BSP. Potwierdzenie takie wydaje operator szkolący, posiadający zezwolenie na operację w kategorii „szczególnej” w tym zakresie;
- zgłosić do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, za pośrednictwem systemu KSID, zamiar prowadzenia szkolenia. Należy także przekazać informację, czy wyraża zgodę na umieszczenie swoich danych osobowych na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
- prowadzić i przechowywać aktualną ewidencję wydanych potwierdzeń ukończenia szkolenia dodatkowego przez okres co najmniej dwóch lat;
- dostarczyć, za pośrednictwem systemu KSID, listę pilotów BSP, którzy ukończyli szkolenie dodatkowe, w terminie do końca miesiąca w którym przeprowadzono szkolenie;
Szkolenie dodatkowe należy przeprowadzić zgodnie z zakresem programu szkolenia opisanego w dokumencie na stronie ulc.gov.pl.
Zanim rozpoczniesz realizację operacji z zastosowaniem odstępstwa, pamiętaj:
Korzystanie z odstępstwa wymaga pełnego zrozumienia i przestrzegania w sposób świadomy wszystkich powyżej opisanych warunków, jak również obowiązujących przepisów prawa.
Operator SBSP jest zobowiązany do przestrzegania obowiązków określonych w sekcji UAS.OPEN.050 rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.
Pilot BSP jest zobowiązany do przestrzegania obowiązków określonych w sekcji UAS.OPEN.060 rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.
Zgodność z warunkami wdrożonego do krajowego systemu prawnego odstępstwa nr LBSP/SPEC/O/2025-02 będzie podlegała weryfikacji przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na podstawie wyżej określonych wymagań.
Źródło informacji: https://ulc.gov.pl/aktualnosci/lbsp-spec-o-2025-02-odstepstwo-dotyczace-zniesienia-maksymalnej-masy-startowej-bsp-zmiany-bezpiecznej-odleglosci-oraz-umozliwienia-zrzutu-materialu-podczas-lotu-bsp-w-kategorii-otwartej-podkategorii-a3
Informacje zawarte w artykule są aktualne na dzień publikacji (14.05.2025). Ze względu na dynamiczny charakter przepisów, treści te mogą z czasem utracić ważność. Dokładamy wszelkich starań, aby regularnie weryfikować i aktualizować publikowane materiały. Jednak nie możemy zagwarantować ich pełnej zgodności ze stanem prawnym w danym momencie. W przypadku wątpliwości lub potrzeby uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt: marketing@navigate.pl.